#PUTRINGS Daugavpils Saskaņas pamatskolā
16.11.2015
Runāt par pareizu uzturu nav nekad par daudz. Bērna uzturam jābūt pilnvērtīgam, lai nodrošinātu optimālu garīgu un fizisku attīstību. Lai uzņemtu nepieciešamo enerģiju un uzturvielas, bērnam ir jāēd regulāri, 4 – 5 reizes dienā, uzņemot gan ogļhidrātus, gan olbaltumvielas, gan taukus, kā arī vitamīnus un minerālvielas.
Uztura speciālisti atzīst, ka aptuveni pusei no uztura ir jābūt graudaugu produktiem, tāpēc tie atrodas uztura piramīdas apakšējā, vislielākajā plauktā. Graudaugu produkti ir galvenais enerģijas avots mūsu organismam, to nodrošina ciete, kas ir grauda kodola galvenā sastāvdaļa. Graudu produkti bagātīgi satur saliktos ogļhidrātus, vērtīgas šķiedrvielas, B un E vitamīnus, minerālvielas (dzelzi, magniju, cinku), olbaltumvielas. Šīs uzturvielas graudaugos palīdz mūsu organismam būt veseliem un enerģiskiem. Graudaugi nodrošina sāta sajūtu ilgākam laikam, mazina vēlmi našķoties starp ēdienreizēm, uzlabo gremošanu, zobu un smaganu veselību, spēcina imūnsistēmu, novērš aptaukošanos. Lielākā daļa vitamīnu un minerālvielu graudos atrodas zem ārējā apvalka, tāpēc veselīgāk ir uzturā lietot pilngraudu un rupja maluma miltus. Tauku graudaugos ir pavisam maz.
Lai veicinātu skolēnu zināšanas par graudaugu lomu uzturā, Latvijas skolās tika rīkota Vislatvijas Putras programma 2015. Projekts tika īstenots sadarbībā ar "Rīgas Dzirnavnieks", Veselības ministriju, Valsts izglītības satura centru (VISC) un Slimību profilakses un kontroles centru (SPKC). Šīs programmas ietvaros arī Daugavpils Saskaņas pamatskolā notika dažādas aktivitātes.
2015.gada 6.un 9.novembrī skolotājas Ļubova Iliško un Dace Plociņa 1.-3.klasēm organizēja interaktīvās darbnīcas, tās novadīt palīdzēja 6.a klases meitenes. Skolēni tika sadalīti nelielās grupās, kuru uzdevums bija apmeklēt un aktīvi piedalīties dažādās stacijās.
Darbojoties stacijās, skolēniem bija iespēja pārbaudīt savas zināšanas dažādu graudu atpazīšanā, uzzināt, kāpēc ir svarīgi ēst putras, kā pareizi tās pagatavot. Skolēni asināja savu prātu, atbildot uz jautājumiem, minēja pareizās atbildes, „gāza” putras kalnus, saliekot pareizi putru nosaukumus, savienoja fragmentus un veidoja sakāmvārdus par ēdieniem.
Vārdu “putra” cilvēki sakāmvārdos un parunās izmantojuši jau sen: „Nestreb karstu putru”, „Vāries kā putras katls!”, „Kā putru nebūtu ēdis!”, “Baigā putra galvā!”. Skolēni uzzināja vairāk, kā sakāmvārdi var palīdzēt ikdienā izkopt sarunas mākslu un bagātināt valodu ar jauniem izteicieniem. Skolēniem bija iespēja izdomāt arī savu sakāmvārdu vai parunu, izmantojot vārdu „putra”.
Par savu veikumu katra komanda saņēma punktus, tie tika summēti visai klasei kopā. Rezultātā klases saņēma diplomus par izcīnīto vietu un #PUTRINGS grāmatiņas jeb ceļvedi, kāpēc jāēd graudaugi. Grāmatiņā ir ne tikai derīga informācija par graudaugiem, bet tiek piedāvātas veselīgas receptes, kuru pagatavošanā izmanto graudaugus. Katrs pasākuma dalībnieks saņēma garšīgu un veselīgu auzu biezputru ar dzērvenēm no „Rīgas dzirnavnieks”.
Par graudaugu produktiem un to nozīmi mūsu ēdienkartē tika runāts arī pamatskolas klasēs mājturības un tehnoloģiju stundās (skolotāja Ļubova Iliško). Mācību stundās skolēni tika iepazīstināti ar graudaugu produktu uzturvērtību, ar interesi atrisināja krustvārdu mīklas, pildīja testus un citus praktiskus uzdevumus. Mācību virtuvē skolēni aizrautīgi gatavoja garšīgas putras un saldus ēdienus, kuru galvenā sastāvdaļa ir graudaugi.
4.-8.klasēs ir ieplānotas interaktīvās darbnīcas.
Vienu vārdu sakot - #PUTRINGS TURPINĀS!